SEXISME ALS MITJANS DE COMUNICACIÓ

Vivim i, alhora, un model dels valors que es consideren majoritàriament vàlids. Les dones participen de forma molt activa en tots els àmbits de la nostra societat. Llavors, com és que encara ara, en el segle XXI, ens arriben missatges que exclouen les dones, o són poc respectuosos amb la seva competència a la societat, la seva dignitat, els seus drets i llibertats?. Mentre la realitat avança, l'imaginari mediàtic es resisteix a canviar.

Els nombrosos missatges que rebem diàriament provinents de les campanyes publicitàries i els diversos mitjans de comunicació són una tribuna de gran transcendència per tal de transmetre aquells estereotips que marquen les persones amb patrons culturals àmpliament acceptats, alguns dels quals arrosseguen una càrrega històrica d'allò que s'ha considerat socialment acceptable durant una època, però que ja no ho és.

En concret, el sexisme es detecta quan s'assignen una sèrie d'estereotips a les persones únicament pel fet de ser dones o homes. Així doncs, ens trobem amb una gran diversitat de dones participant activament, i cada cop més, en tots els àmbits de la societat, mentre que per alguns mitjans de comunicació i campanyes publicitàries aquesta realitat i diversitat simplement no existeix. Per exemple, encara s'utilitzen de manera general uns estereotips que situen les dones de totes les edats com a sers passius, dolços i carinyosos, jeràrquicament per sota dels homes i dependents d'ells, que tenen una dedicació exclusiva i de manera connatural al món privat, o que el seu únic valor o preocupació és la bellesa. Així matiex, l'ús del cos de la dona com a reclam és un dels eixos de comunicació que s'utilitza en molts anuncis, així com la utilització de la dona com a objecte sexual.

Un altre mecanisme que discrimina les dones és la seva invisivilització, tant en les imatges com en el llenguatge. Eliminar les dones del llenguatge significa eliminar-les del pensament. Un exemple quantitatiu el tenim en la representació de les dones en les notícies. La presència de dones als informatius es redueix al 22% de les notícies (1).Caldria no només fer visibles les dones, sinó també incorporar els seus valors i capacitats, així com la seva gran diversitat i riquesa.

Observatori de les dones als mitjans de comunicació

Denúncia la publicitat sexista al 93 377 72 70 / www.observatoridelesdones.org

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

CICLE DE RELATS VIRTUALS: Relat 1